Alcatraz - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Hilde - WaarBenJij.nu Alcatraz - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Hilde - WaarBenJij.nu

Alcatraz

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

25 September 2017 | Verenigde Staten, San Francisco

We moeten vandaag vroeg op want we gaan voor geschiedenisles naar Alcatraz! We nemen de taxi maar Pier 33, vanwaar de boot maar het eiland vertrekt. We moeten een tijdje in de rij staan, want we zijn niet de enige, maar dat is geen straf want het ochtendzonnetje is heeerlijk! De overtocht met de boot duurt maar 12 minuten dus we zijn er snel!
Op het eiland aangekomen krijgen we eerst een korte uitleg over het eiland en daarna mag je zelf je gang gaan.

We lopen het eerst langs de theaterzaal van het eiland. Hier draait een korte film over de geschiedenis van Alcatraz. Alcatraz is namelijk niet alleen een gevangenis geweest. Van 1850 tot 1907 is het een militair fort geweest. Het werd gebruikt om de baai van Dan Francisco te verdedigen tijdens de goudkoorts en later de burgeroorlog. Tot 1934 is het een militair fort met gevangenis gebleven, maar daarna werd het te duur. Het is toen heringericht en een maximum bewaakte gevangenis geworden. Van 1934 tot 1963 hebben in totaal 1576 gedetineerden vastgezeten in USP Alcatraz. En dat was geen fijne gevangenis. De cellen waren erg klein en er was een zeer streng regime. De gevangenen hadden weinig rechten en moesten werk doen wat hen werd opgedragen. Het was er erg koud vanwege de wind, maar het was met name mentaal heel zwaar. Elke dag als de gevangen buiten op de luchtplaats kwamen, hadden zij uitzicht op de stad San Francisco die maar 3 km verderop ligt. Zo dichtbij, maar toch zo ver weg! Er was weinig contact met de buitenwereld en bezoek kwam er maar zelden. Veel gevangen dachten dan ook aan ontsnappen. Maar ontsnappen van Alcatraz is bijna onmogelijk. De afgelegen ligging in de baai, de sterke stroming en de kou van de oceaan maakt het bijna onmogelijk om een ontsnappingspoging te overleven. Er zijn wel pogingen gedaan, maar het is niemand gelukt om levend aan land te komen. 3 mensen die zijn ontsnapt zijn nooit teruggevonden. Van hun is onbekend of ze het overleefd hebben, maar autoriteiten zijn er altijd van uit gegaan dat de mannen het niet hebben overleefd.

We lopen verder naar boven het eiland op. Op de top staat de main celhouse. Hier krijgt iedereen een audiotour door de celblokken. Onze eerst indruk is dat de cellen echt heel klein zijn. Er staat een smal bed in, een klein wastafeltje met toilet en een inklapbaar stoeltje en tafeltje. De gevangenen is het niet toegestaan om het verder in te richten of om dingen aan de muur te hangen. Het is dus erg sober.
Tijdens de tour krijgen we verschillende delen van de gevangenis te zien, zoals de isoleercellen, eetzaal, keuken, wat kantoren en de luchtplaats. Te tour is erg interessant en indrukwekkend. Ja zou hier niet graag willen zitten. Maar deze gevangenis was dan ook voor de zwaarste criminelen van het land.

We zijn weer terug op het vaste lang en hebben nog een historische missie: de Cable Car! Er gaan nog maar een paar ouderwetse Cable Cars door de stad en die zijn met name bij de toeristen erg populair. Vanaf de pier is het een klein stukje lopen naar het eindpunt van de Powell-Mason line. Hier moeten we kort in de rij staan voor we met een tram meekunnen! Ondertussen komen er trams van de andere kant terug. Deze gaan dan aan het einde op een draaischijf en worden handmatig omgedraaid zodat ze weer terug kunnen! Super leuk om te zien!
We mogen de tram op en uiteraard heb ik een staplaats aan de zijkant van de tram! De bestuurder vertelt af en toe wat over de werking van de tram. Ondergronds ligt een kabel die in een constant tempo beweegt. Om de tram te laten rijden moet de bestuurder de tram aan de kabel koppelen en om te remmen moet hij hem loskoppelen en de rem aantrekken. Hij heeft daar een aantal grote hendels voor. Het was een super leuk ritje! We hebben vandaag echt een stukje geschiedenis meegemaakt!

• 26 September 2017 - 12:13

Elly:

Wat een leuke foto's!! Lekker hangen aan de tram :). En die gevangenis.... dan maar braaf blijven haha!