Sneeuw! - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van Hilde - WaarBenJij.nu Sneeuw! - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van Hilde - WaarBenJij.nu

Sneeuw!

Door: Hilde

Blijf op de hoogte en volg Hilde

21 September 2017 | Verenigde Staten, Mariposa

Ik open vanmorgen de gordijnen en kijk een beetje slaperig naar buiten. Sneeeuw?! We wisten dat ze later deze week sneeuw verwachten, maar dat is toch iets eerder gekomen. Een dun laagje sneeuw heeft alles hier heel mooi wit gemaakt! Het is een prachtig gezicht maar tegelijk is het ook errug koud! Iets waar we niet op voorbereid waren. We kijken naar de weersvoorspelling voor Yosemite die dag en zien dat het redelijk weer wordt. Dik aankleden dan maar en de verwarming is de auto lekker aan zetten.

Vanaf het Mammoth Lakes moeten we ongeveer een uurtje rijden naar het park. De wegen zijn goed schoon en als we het dorp uitrijden en in lager gelegen gebied komen, zien we dat de meeste sneeuw al weer verdwenen is. We rijden richting de Tioga Pass. Deze bergpas moeten we over om in het park te komen. Yosemite ligt namelijk tussen twee bergruggen in. Wij verbleven aan de oostzijde en moeten de hoge bergrug over.
Als we aankomen bij de splitsing zien we tot onze verbazing dat de pas is afgesloten! Shit.....! We wisten dat de Tioga pas in de wintermaanden dicht is vanwege de sneeuw, maar we wisten niet dat dit kleine laagje sneeuw van vannacht al roet in het eten zou gooien!
We rijden naar het dichtstbijzijnde Visitor Center bij Mono Lakes, waar Rangers van het park werken. Één van de mannen verteld ons dat de pas waarschijnlijk de hele dag afgesloten blijft en dat we moeten omrijden om in het park te komen... We wisten al dat “even” omrijden geen optie was in verband met alle bergen hier.
De ranger geeft ons een kaart met alternatieve routes. Er zijn namelijk nog meer bergpassen om aan de andere kant te komen. Helaas zijn de twee dichtstbijzijnde bergpassen ook dicht en moeten we via de derde bergpas rijden. Een route van 470 km, wat ons ongeveer 6 uur tijd gaat kosten... Het zou dan einde van de middag zijn voor we in het park zouden aankomen. Omdat we vanavond in Mariposa overnachten, wat aan de westkant van het park ligt, hebben we weinig keus en gaan we een lange rit tegemoet.

De weg die we moeten rijden is gelukkig wel een hele mooie route! We rijden tussen de bergen door en komen langs verschillende meren en schattige dorpjes. Als we de bergpas oprijden en op hogere gronden komen, begint het weer te sneeuwen. We stoppen even bij een restaurantje om naar het toilet te gaan en spreken daar een lokaal bejaard stel. Ze vinden de sneeuw prachtig en vragen of wij ook zo genieten van de eerste sneeuw van het seizoen. Ja, dat klopt. De eerste sneeuw. Gister was er namelijk nog niks aan de hand en vorige week was het nog 25 graden. We vertellen kort ons verhaal en ze leven met ons mee.

De rit duurt langer dan de 6 uur die je er gemiddeld over doet en we zijn uiteindelijk 8 uur onderweg. We hebben natte sneeuw/regen onderweg waardoor alles niet zo snel gaat. Ook rijden er veel vrachtwagens en andere auto’s op de pas waardoor het druk is en het allemaal nog iets langzamer gaat. Uiteindelijk komen we tegen 6 uur aan bij het hotel in Mariposa. Gelukkig hebben we twee nachten geboekt. Vanaf deze kant kun je makkelijk in het park komen en we hebben dus sowieso morgen nog de hele dag om naar het park te gaan. Het is jammer dag we vandaag zo lang moesten rijden, maar daar doe je helaas niet zo veel aan.

• 22 September 2017 - 10:20

Elly:

Wat een verhaal! Lucky you: de eerste sneeuwval! Echt bizar. Wat heb je t allemaal weer vermakelijk opgeschreven; heel leuk om te lezen! Wens jullie nog veel zonnige dagen toe. Xxx

• 23 September 2017 - 00:23

Thomas: